थारु पहिचानसे जोर्गिल सख्या नाच ओ डस्या पर्व

 

 

-मानबहादुर चौधरी ‘पन्ना’

परिचयः

सख्या नाच थारु समुदायम किल नाच्जिना मौलिक नाच हो । यी नाच समयके हिसाबसे सबसे लम्मा समयसम नच्ना नाच हो । सख्या नाच हरेक बरस डस्यक अघारी कृष्ण जन्माष्टमी अट्वारी पर्वपाछ सुरु होखन डस्या डेवारीसम्म नच्ना प्रचलन रह । यी सख्या नाच नाचबेला गाजिना गीतम १५ ठो खण्ड ओ ३३ सय श्लोक बा । जुन महाभारतकालीन कृष्ण भगवानके महतारी देवकी (जासु), बाबा वासुदेव (इसरु) ,कृष्ण (कान्हा), कंस, राधासे सम्बन्धित देख्जाइठ । सख्या नाच गीतम संसारके सृष्टि कसरी हुइल ? संसारके सृष्टिसँगसँग सुरुम पृथ्वीम का का चिजक उत्पत्ति हुइल ? सबसे पैल्ह का चिज सिर्जल ? मानव जाति यी धर्तीम कसिक जीवन संघर्ष कर्ल ? खेतीपाटीके सुरुवात कसिक हुइल ? कान्हाके जन्म, कान्हक बाल्यकाल, राधा ओ कान्हाके लीला, कंसा मामक चुनौती पूरा कर जाइबेरिक बारी फुलुवारके यात्रा, कंशके बध आदि आख्यानके बारे सख्या गिटके विषयवस्तुम समेटल पाजाइठ । परम्परागत रूपमा नाच्जिना सख्या नाचले चाडपर्वम सक्कु उमेर समूहके नचनेन् मन्डरेन्, गाउँक भद्रभलाद्मी, जम्मा होक सरसल्लाह कैक गुरुवा ओ केसौका (गाउँका तन्त्रमन्त्र जन्ना मनै ) से पूजापाठ कराक अगुवा मन्डर्या, पछ्वा मन्डर्या ओसहख गीत गैना टोलिम मोह्रिन्या, मोह्रिनेक जेडगुइह्या ओ पश्गिन्या, पश्गिनेक जेडगुइह्या छान्ख बरेभारी समूहम नाच्जिना नाच हो ।

चाडपर्व, संस्कृति मनैनके सामूहिक जीवनशैली हो । संस्कृति कौनो फे राष्ट्र, जाति वा समुदायके सामाजिक, सांस्कृतिक जनजीवन, आर्थिक अवस्था, राजनीतिक चालचलन, खानपिन, पहिरन, चिन्तन मनन आदि अनेकन पक्षह समेट्ल रहठ । वास्तवम चाडपर्व समुदायह खुसी, रौनकता ओ चम्पन काम फे करठ । थारू जातिके अलग पहिचान देना खालक आपन भाषा, धर्म, संस्कृति एवम् सामाजिक चालचलन, रीतिरिवाज धेर बा ।

थारू जाति नेपालके मूल आदिवासी हुइट । थारु जातिके नेपालके तराई ओ भित्री तराईम करिब २५ जिल्लाम बसोबास रहल बाट । थारु जाति समुदायम कला, संस्कृतिम बहुट धनी समृद्ध मानजाइठ । थारु समुदायम चाडपर्व, मौसम, परिवेशअनुसार विभिन्न मेर मेरके नाच नच्ना चलन फे बा । जस्त कि बर्का डस्याम सख्या नाच, माघ पर्वम मघौटा नाच, अन्य समयम हुर्डङ्ग्वा नाच, छोक्रा नाच, महोट्या नाच, बर्का नाच आदि धेर नाच नच्ना कर्ठ ।

थारु जाति समुदायम नाच्जिना विभिन्न नाचमध्ये सख्या नाच विशेष महŒवपूर्ण नाच हो । वर्षा यामके खेतीपाती सेक्क भडौ महिनाके कुश अमवासके पाछ पर्ना पहिल अट्वार थारु समुदायके पुरुष हुक्र निराहार ब्रत बैस्ख मनैना अट्वारी पर्व मान्ख यी नाच नच्ना सुरु कर्ठ । यी नाच विशेष दुई समूहम अर्थात दुई मेर्रिम विभाजन कैक नाच्जाइठ । यी नाच बराभारि सख्याम नच्ना हुइलक ओहर्से नाचम करिब कम्तीम बिस जहनठेसे सय जहनसमके हाराहारीम नच्ठ । ओहमार यी नाच नाच बेला भूतप्रेत नालाग, सक्कु नचनेन्, मन्डर्या टोलिन् सुरक्षा ह्वाए केक नच्नासे आघ थारु गुरुवासे गुरै कैक देवी देउटन् सम्झख किल नाचके सुरुवात कैजाइठ । पैल्ह पैल्ह करिब दुई महिनासम नच्ना करठ । यी नाच हरेक दिन सन्झ्याख करिब छ सात बजेसे राटिक दश बजेसम बरघरके अंगना नच्ना चलन बा ।

 

सख्या नाचको तयारी

लम्मा समयसम नाच्जिना हुइलक ओहर्से यी नाच नच्नासे आघ गाउँके मूली बरघ¥या (मटाँवा) के सरसल्लाहम गाउँभरिक डाडुभैया दिदीबहिनेन्बिच कचहेरी बैठ्ख कहियासे नच्ना ? नाच टोलीके अग्घ्वा मन्डर्या, पछ्वा मन्डर्या के बन्ना ? नाच टोलीके महिला समूहके मुख्य लिडर मोह्रिन्या, दोस्रो समूहको लिडर पछ्गिन्या के बन्ना ? आदि विविध विषयम टुङ्गो लगाक किल विधिवत रूपमा नच्ना हुइलक ओहर्से कचेहरी कैक सक्कु गाउँ समाजके सहमतिम नच्ना कर्ठ । गाउँम छलफलमसे नचनेन्, मन्डरेन् एवम् और नच्ना मन्डर्या कलाकार हुकहन्के निधो हुइल पश्चात सोमबारके दिन पार्ख गुरुवा केसौकाद्वारा गुरै कर्ना कर्ठ । नच्लक सुरुके दिन नचन्या युवा, युवती महिला हुक्र जम्मा होकन सबसे पैल्ह विभिन्न देवीदेवतन् समझखन सम्रौटि गिट गाखन किल नाच सुरु कर्ठ । पूर्वसे सुरुज डिउटा, पश्चिउके रमझम देवी, उत्तरके हरिकविलास दिउता, दक्षिणके शिव जगन्नाथ, आकाशके इन्द्र ओ चन्द्र, पातालके बासुकी नाग, ओसहख गाउँक मूल साझा ठन्वाके भूइह्यार, देउती बज्यै आदि दिउटन्हक नाउ समझख हमार रक्षा करहो कना प्रार्थना कर्ठ । गीट गाइब्याला कण्ठष्ट सरसरती आए कना पुकारा फे कैजाइठ ।

सख्या नाच सुरु हुइनासे आघ अग्घ्वा मन्डर्या, पछ्वा मन्डर्या विशेष किसिमके देवी देवतन्प्रति सम्मान कर्टि विशेष मन्द्रा बजाख सुरु कैजाइठ । जिहीह झ्वाङ मर्ना या ट्रासन मर्ना कठ । हरेक दिन नच्नासे आघ मन्डरेन् झ्वाङ मर्ठ त बल्ल नाचके सुरुआत कैजाइठ । ओठेसे नाचके सुरु कैजाइठ । नच्ना बठिनेन् लाइन लगाख सुरुक दिन लौकक पट्या ओ कब्लिक पट्याले नच्ना कर्ठ । दोसर दिनसे चौरी (लहराले बनाइल विशेष खालके झुम्का) ले करिब एकहप्तासम नच्ठ । मन्जिराले नाचक लाग गुरुवासे पुनः गुरै कैक केल नच्ना कर्ठ । यकर लाग नचन्या टोलि विशेष दिन प्राय सोमबार पार्ख खोल्ह्वाम मच्छी मर्ना, डान डान जार पानीक व्यवस्स्था फे कैरख्ठ । ऊ दिन गुरै कैक नाचम उपस्थित युवती बठिनेन्, महिला मन्द्रक तालम पैया लग्ठ त गाउँ चैनार ओ चम्पन हुइ पुगठ । भिन्न भिन्न ढङ्गसे नचैना पैया नाच दर्जनौ आइटमके रहठ । सख्या नाचके सबसे लम्मा पैँया कलक घुमैरा पैँया हो जुन पैयाके बाइस ख्वाट रहट । अन्य पैँयाम मुर्घि लर्वा, चाउर फट्कना पैँया, रघेट्वा पैँया, परिउना घुकर्ना पैँया, टिन टिनठो पैँया, फोङ छिर्वा पैया असक दर्जनौ मेरके पैँया रहट । असिन मेरमेरके पैयाले सख्या नाच गिटह थप चम्पन ओ रसगर बनैना काम करठ । गिट गैना पैँया बाहेक अन्य पैँया नाच नाचबेला गीत निगाजाइठ । मन्द्रक तालम सामूहिक रूपम मन्जिरा बजैटि आङ्गिक अभिनय कैख खिउल खिउल नच्ठ ।

यी सख्या नाचके महŒवपूर्ण बात कलक महाभारतकालीन कृष्ण, राधा ओ कंशके विषय केन्द्रित पौराणिक ग्रन्थम आधारित गीत गाजाइठ । हरेक दिन सरस्वती बन्दना सरस्वती देवीको सम्ह्रौती गाख किल यी नाच नाच्जाइठ । दुई समूहम महिलन्के मेर्रि बनाख गीट गैटि नाच्जिना यी नाचम मन्द्रक तालम ग्वारा मिलैटि अङ्गना घुम घुम नच्ठ । दुई मेर्रिक बिचम मन्डर्या टोलि मन्द्रा बजैठ । नचन्या युवती, महिलन्के जुन समूहके गिट गैठ ओह समूहके लग्घ जाक मन्डरेन् मन्द्रा बजैठ । यी नाच नाचबेला समूहम चार पाँचठेसे दर्जन दर्जन्से ध्यार मन्डरेन् सामूहिक रूपम मन्द्रा बजैठ । मन्द्रा बजैना टोलिके मुख्य अग्घ्वा मन्डर्या ताल फ्यार ब्याला ‘हाँ’ कैक बोली लगैठ । ओह बोलिके आधारम और मन्डरेन् सँग तार (टार) फेर्ठ । यी नाच नाच बेला एक खालके गिट गैना हुइलक ओहर्से बिच बिचम मनोरञ्जनात्मक पैया नाच नच्ठ । गाउँम घर जुह बेर एक घर नाच्ख दोसर घर जाइबेर सबसे पैल्ह र्पैया लगाख नचनेन् नचाख गिटक मन्द्रा बजैना कर्ठ ।

हरेक नाचके आपन आपन विशेषता रहठ । सख्या नाच एकठो सामूहिक रूपम नाच्जिना एकठो बर्का नाच हुइलक कारण बर्का डस्यके ढक्या ढुइलक दिन थारु समुदायम दहित थरके थारु सराद देठ । ओह दिन गाउँके दहित थरक थारुन्के अङ्गनाम फे मेरमेरिक पैँया नच्ठ । ओठेसे गाउँक सक्कु दाजुभाइन्के अङ्गनाम नाच्ख घर जुहुना चलन बा । बर्का डस्या पर्वह हर्षोल्लासमय बनैना, गाउँघर चैनार ओ चम्पन बनैना काम सख्या नाचके भूमिका बहुत महत्वपूर्ण बा । यी नाचले गाउँ सक्कु दाजुभाइ, दिदीबहिनी सहभागि हुइना हुइलक ओहर्से सामाजिक एकता, सदभावके विकास हुइठ । परम्परागत नच्टि अइलक कला संस्कृतिके संरक्षणम फेन टेवा पुगठ । विशेष गुरै कैक किल नच्ना हुइलक कारण यकर धार्मिक महत्व फे बा । नाच नच्नासे आघ देवी देउतन् समझख केल नच्ना हुइलक कारण थारु आपन धार्मिक मूल्य मान्यताह मन्टि आइल बाट कना स्पष्ट हुइठ । यी नाचम छोट छोट लर्कापर्काठेसे बुह्रापाका सक्कुन्हक सहभागी रहठ । असिन सहभागिताले पुरान संस्कृतिके रिटभाँट लौव पुस्ता प्रत्यक्ष ड्याख पैना ह्यार पैना हुइलक ओहर्से संस्कृति पुस्तान्तरण कर्ना फे एकठो बलगर माध्यम बनट । सख्या नाच सांस्कृतिक दृष्टिकोणले फेन बहुट महŒवपूर्ण मान्जाइठ । काखर कलसे एक आपसम सांस्कृतिक सद्भाव जगैना, मेलमिलापके भावनाके विकास फे कर्ना हुइलक ओहर्से यी नाच सामाजिक एकताके बल्गर कडी फे हो ।

बर्का डस्याम थारु जाति ढिक्री पुज्लक दिन आपन घरक डिउह्रारम रलक देवी दिउतन् पितृ पुर्खन् ढिक्री पूज्ना कर्ठ । ओह दिन बरघर (मटाँवा) के घरम रातभर नाच्खन बिहान बिहान करैना नियम रहठ । ढिक्रहोक दिन नचन्या युवा युवती हुक्र एकदम सजधजके साथ रातभर नच्ठ् । बिहान हुइना प्रहरम एक मुर्घा बोल्टि कि कुछ ठर्या बठिनेन् मिल्क गाउँम प्रत्येक घरसे भेरोक डारु उठैठ असिक घरघरसे उठाख आनल डारु प्रसाद स्वरूप डारु पिना कर्ठ ।

डस्यम मुर्घेहोक दिन (महानवमी दिन) बिहान्ख आपन आपन कुल देवि दिउतन् । आपन कुल गोत्र थरअनुसार मुर्घि पुज्ना, पूजापाठ कर्ना कर्ठ । ओहदिन गाउँक सबजन करिब दुई तीन बजेहोहर बिहानिक पुजापाठ करल फूला, बेबरी, बेलक झङ्ग्या, दिउतन पिट्टर देलक टिनाटावन विभिन्न परिकारसहित लग्घक खोल्ह्वाम अस्राए जैठ । ऊ दिन झन सख्या नाचके टोली महिला, बठिनेन्, मन्डरेन् विशेष वेशभुषा, गरगहनाम सपर्ख नच्टि जिठ । पिट्टर अस्राए जाइ बेला सब गाउँक एक साथ जिठ । सख्या नाचके टोली दुई लाइनम आवद्ध होखन नच्टि नच्टि खोल्ह्वाम पुग्ठ । पिट्टर अस्राख फराकिलो ठाउँ चौरम फरक फरक शैलीमा पैँया नाच नच्ठ । गाउँभरिक दाजुभाइ घरसे लैगैल टिनाटावन डारु सट्कोइठ । टिकक दिन फे गाउँक सख्या नाच टोलि मटावाँक अङ्गनाम दिनभर नच्ठ ।

असिक सख्या नाच भदौमसे नच्ना सुरु कैक डेवारीसम नच्ना लम्मा नाच हो । नाचके अन्तिम चरणओहर पहिल सुरुम नाच बेलाम सम्झल सक्कु देवी देउतन् गिटमार्फत आपन आपन थानम बैस्ना आग्रह कर्ठ । जिहीह दिउता बैठिना कठ ओ ऊ दिनसे विधिवत रूपम नाच ओराइठ । नाचके अन्तिम दिनम फे गुरुवा र कसौका पुनः गुरै (विशेष पूजापाठ) कर्ठ । ऊ दिन फे पूजापाठके लाग नचन्या मन्डरेन् विशेष दिन पार्ख खोल्ह्वामसे मच्छि मार्ख आन्रख्ठ । जाँर डारुके फे व्यवस्था कैरख्ठ । गुरुवा केसौकन खवापिवाख नाचके विधिवत रूपम समापन कैजाइठ ।

सख्या नाच बरा समूहम नचना नाच हुइलक ओहर्से प्राय गाउँके सबजन्हक सहभागिता देख्जाइठ । नाच नाच्ख सेक्खन सक्कु नाचक टोलि सुखानी दुखानी बिस्राइक लाग कुनै विशेष दिन पार्ख ख्यारा खैना कर्ठ । यकर लाग नचन्या समूहके मुख्य टोली गाउँके घरघर नाच बेला डेलक दान दक्षिणा फे संकलन कैक ढर्ल रठ । नाच बेला संकलन करल चाउरके जाँरडारु बनैना, उठल रकममसे जिता किन्ना आदि व्यवस्थापन कैक ख्यारा खैना कर्ठ । ख्यारा खैलक दिन सबजन मिठ परिकार खानपिन कैक छोक्रा नच्ना रमाइलो कर्ना फे कर्ठ ।

सख्या नाच ओ बर्का डस्याके घनिष्ठ सम्बन्ध देख्जाइठ । आपन पितृ पुर्खन पुज्ना डस्याम सख्या नाचले थप उत्साह, रौनकताले गाउँ नै चम्पन बन पुगठ । ओहमार थारुनके मौलिक सख्या नाच वर्तमान समयम लोप हुइिट जाइटा । थारु समुदायम विशेष पूजापाठ कैक केल नाच्जिना सख्या नाचके लाग गुरै कर्ना गुरुवाके अभाव, मन्डरेन्के अभाव, गिट गाइ जन्ना कलाकारके अभाव लगायत विविध समस्या ओ चुनौतिके कारण यी नाच लोप हुइना अवस्थाम बा । थारु जाति समुदायके पहिचानसे जोरल सख्या नाचके संरक्षण, संवद्र्धन कर्ना आझुक आवश्यकता हो । असिन परम्परागत मौलिक नाचके प्रवद्र्धन कर्ना थारु जातिक अगुवा हुक्र स्वयम् सक्रिय हुइपर्ना, ओ स्थानीय तह एवम् राज्य फे ध्यान संवेदनशील हुइपर्ना जरुरी बा । नेपालके हरेक जातजातिके कला, संस्कृति देशके संस्कृति हो कना बातके बोध हुइपरठ ।

जय गुर्बाबा !

प्रकाशित मितिः   ९ आश्विन २०८१, बुधबार १०:३१