ज्योर्तिमय अस्टिम्की पर्व ओ थारु

 

 

हरेक जातजातिके सभ्यताके विकास सँगसँग भाषा, कला, संस्कृति, मूल्यमान्यताके विकास हुइटि गैल ओ कालान्तरम मैगर संस्कृति बन पुगल । थारु जाति कला संस्कृतिम बहुट धनी ओ सम्पन्न जातिके रुपम चिहिन्जाइठ । थारु समुदायम मनाजिना विविध चाडपर्वमध्ये अष्टिम्की विशेष कैक महिलनके मनैना पर्व हो । थारु समुदायके सभ्यताके उत्पत्तिसँगसँग मनैटि अइलक अष्टिम्की पर्व नेपालके थारु रस्तीबस्ती रहल जिल्लाम भव्य रुपम मनैना कर्ठ । चडपर्व मनैनके पहिचानसे जोरगिल रहठ । पहिचान आपन मौलिकतासे जोरगिल रहठ । यि पर्व थारुनके मौलिक पर्व हो । चाडपर्व, रहनसहन, रीतिरिवाज, लवाइखवाइ, कला, संस्कृति हमार पहिचान हो, हमार परिचय, चिनारी ओ अनुभूति फे हो । हम्र हमार संस्कृति बचाइ परठ । हमार संस्कृतिके मूल्यमान्यता का हो ? कना बुझ परठ । हरेक जातजातिन्हक संस्कार, संस्कृतिम ज्ञान, विज्ञान, सञ्चार रहठ । ऊ बात बुझ्खन युवा पुस्ताम पुस्तान्तरण करक लाग मनैटि जाइ परठ ।

वास्तवम चाडपर्वले मनैन चौकस ओ चम्पन्न बनाइठ । गाउँघरम रौनक लन्ना काम करठ । एकआपसम उक्वारभ्याट कर्ना अवसर जुराइठ । ओहमार चाडपर्व कला संस्कृति हमार पुर्खनके मैगर सैदान हो । हरेक जाति समुदायके आफन मौलिक तौरतरिकासे मनैना विभिन्न चाडपर्व संस्कार संस्कृति रहठ । थारु जाति फे अलग पहिचान देना खालके आफन भाषा संस्कृति एवम् सामाजिक रीतिरिवाज रहल समुदाय हो । थारु जाति फे और जातिअसक अनेकौ चाडपर्व मनैटी आइल बाट । विभिन्न चाडपर्वमध्ये माघ, बर्का डश्या, फगुई, होरी, डेवारी, बर्का अट्वारी, अष्टिम्की, गुरही, बर्का पूजा, हरेरी, धुरेरी, हरढावा असक धेर चाडपर्व सामूहिक रुपम मनैटी आइल बाट । थारु समुदायम थारु महिला हुक्र मनाजिना अष्टिम्की पर्व एक महŒवपूर्ण पर्व मानजाइठ ।

यि पर्व हरेक बरस भदौ महिनाके कृष्ण पक्षके अष्टमीके तिथिम परठ । कृष्ण जन्माष्टिमीके दिन यि पर्व मनाजिना हुइलक ओहर्से थारु समुदायम अष्टिम्की पर्व कैजाइठ ।

 

कसिक मनैठ अष्टिम्की

हरेक चाडपर्व मनैना तौरतरिका भिन्न भिन्न रहठ । चाडपर्वके फे आपन रिटभाँट रहठ । रिटभाँट नै हमार मौलिकतासे जोरजाइठ । यि पर्व विशेष कैक महिलाहुक्र मनैना कर्ठ । जब यी पर्वके आगमन हुइ लागठ तब गाउँघरके वातावरण नै चम्पन बन लागठ । यि पर्व छाइ, पटुइह्या, जन्निन् जोरगिलक ओहर्से हरेक घरक अभिभावक हुक्र आफन छाइ, पटुइहेन, चेलीबेटिन्के लाग लौव लुगा किन्ना, सरजामा जोर्ना तयारी कर लग्ठ । ब्रत बैस्लक दिन लौव लुगा लगाख पूजापाठ ओ टिक्ना हुइलक कारण लौव लुगा अनिवार्य रहठ । ऊ दिन लौव लुगा निरलसे चेलीबेटी छाइ लर्का महा कर्रसे पिर मन्ना कर्ठ । असहख अष्टिम्की चित्र बनैना महाटावाके घरक मनै फे आफन घर निप्ना कर्ठ । खास चित्र बनैना ठाउँ (भित्ता) उजर माटीले निप्ना कैजाइठ । ओसहख मिठ मिठ तरकारी, मच्छी, फलफूल, क्यारा पकैना, दही जमैना, खिरा, अम्रुट, आदि सामग्री जुटैना सुरु कैजाइठ । आजकाल्हिक असक पैल्हक जमानाम फलफूल, सर सामग्रीके लाग बजारके अभाव रह । ओहमार चाडपर्वम आपन लाग चहना सरसामग्रीके जोहो गाउँघरम नै व्यवस्थापन कर्ना करट् । बारिम रलक खिरा, अम्रुट, केरा, फलफूल, टिनाटावन आदि खास कैख ओह अष्टिम्किक लाग बचाख धर्ना फे करठ । खेट्टोक झरनीम खोङ्घ्या लगाख मच्छी सुखाक डिल्याम ढैराठ । असिक पूर्व तयारीके साथ पर्व मनैना थारुनके प्रचलन अम्हिन् फे जिवन्त पलि बा ।

यि पर्वके लाग करिब महिना दिनसे अघारिसे तयारी कर्लसे फे विशेष कैक दुई दिन धुमधामके साथ मनैना कैजाइठ । कान्हा (कृष्ण) जन्मलक दिन राट्ख ब्रत बैठ्ना दिदीबाबु, महिला हुक्र दर (डट्कन) खैना कर्ठ । दर खाइक लाग विशेष मिठ परिकार बनाख सामूहिक रुपम खैना हुइलक ओहर्से सन्झ्याख नै तयारी कैरख्ठ । जस्त कि टिनाटावन् खोज्ख ढैरख्ठ । सप्तमीके रात विना मुर्घी बोल्ल मिठ मिठ तरकारी, परिकार, मच्छी, आदि रिझापकाख दर खैना चलन बा । राट्क उठ्ख मिठ मिठ टिना, मच्छी, सिकार रिझाख मुर्घि बोल्नासे आघ नै दर खाक सेक परठ । मुर्घि बोल्ल कलसे खाइ निमिलठ यदि खाढर्लसे डुठा मान्जाइठ । दोसर दिन अष्टिम्कीक दिनभर ब्रतालु थारु महिला दिदीबाबु, बठिनेन् निराहार ब्रत रठ । गाउँक महाटावा वा बरघरेक घरक भित्ता वा डेहेरीम कृष्ण चरित्र सम्बन्धी विभिन्न प्राकृतिक चिजबिचके चित्र बनाख ओह चित्रके पूजापाठ कर्ना कर्ठ । यि एकठो सामूहिक रुपम मनाजिना पर्व फे हो । यि पर्व विशेष कैख कपिलवस्तु रुपन्देहीठेसे पश्चिउ दाङ, बाँके, बर्दिया, कैलाली, कञ्चनपुर, सुर्खेतम धुमधामाके साथ मनाजाइठ । अष्टिम्कीक दिन बरघरेक घरम चहलपहल रौनकले भरल रहठ । प्राय ब्रत बैसल बठिनेन् लौर्या लर्का, जन्नि मनै अष्टिम्की टिक्ना घरओहर जमघट रठिन् । कुछ युवा हुक्र फे निराहार रठ ओ अष्टिम्किक चित्र फे बनैना काम कर्ठ । चित्र बनैना ठाउँम ब्रत निरहल मनै ओठे जैना वर्जित रहठ । ब्रत निरहल मनैन डुठा मान्जाइठ ।

सन्झ्याख ब्रत बैसल महिला दिदी बाबुहुक्र लग्घक खोल्ह्वा वा कुवाम लहाख सिँगारपटार गरगहना घाल्ख सपर्ठ । घरक कुल दिउता रहल पाताम दिया बर्ठ ओ बरघरेक घर टिक जाइक लाग पूजा सामग्री टथ्याम चाउर, घुन्यासरके फूला, बर्टिरहल दिया, एकजोर कागती वा निम्वा, लाल सिन्दुर, धुप, भ्वाजबिहा करल महिला दिदीबाबु हुक्र चाहिँ धानक बुट्टा, मकैक बुट्टा फे साथम लेक जिठ असिक विविध सर सामग्रीसहित घरघरसे जगमग जगमग हाठम पुज्ना सामग्रीसहित निक्रठ त गाउँ नै ज्योर्तिमय बनठ । अन्य गाउँघरक जन्नी, थारु, युवा ठ¥या, लर्कापर्का फे सँगसँग अष्टिम्की रलक बरघेरक घर जम्मा हुइठ । पूजा कर्ना बह्रीम निपल ठाउँम गोन्द्री बिछाइल रहठ । बरघरेक घरक गोसिन्यालगायत गाउँक सबजन टथ्याम लैगिल चाउर फुला लस्कर अष्टिम्कीक टिक्ना बनाइल ठाउँम ढर्ठ ओ पालिक पाल्या कान्हा लगायत अष्टिम्की बनाइल भित्ताके सब चित्रम क्रमशः टिक्ख पुजापाठ कर्ठ ।

पूजापाठ कैख सेक्लसे जम्मा हुइल युवा ठ¥या लौरा लर्का महिला दिदीबाबुनके लानल कागती र निम्वाके भेठी काट्ख ढर्ना, बाँकि कागती निम्वा लैजैना कर्ठ । भेठी (चोटि) काटब्याला प्राय युवा ठ¥या हुक्र आफन मन परल बठिनेन्के पूजा करल प्रसादके भागम रहल कागती वा निम्वाके भेठी कट्ना कर्ठ । ओहमार ठनिक सुघ्घर बठिनेन्के भागमसे कागती या निम्वा ज्या बा ऊ अच्निकअछ्ना, तछाडमछाड कर्ठ । ऊ दृश्य रमाइलो ओ हेर्ना लायक रहठ । ऊ ब्याला ओठे ठरेन आफन आफन छुट्ट चोटि कट्ना हस्या लैगिल रठ । वाकर पाछ ब्रतालु महिला लौ¥या लर्का आफन आफन घर फिर्ता होख घरम फे एकठो क्वाठ वा बहरीम निप्ख आँगिम विभिन्न फलफूल चिकुट्ख चह्राख धुपाख पूजापाठ कर्ठ । आँगीक अग्यारीम फलफूल चह्राख पानीले पछर्ठ । पूजापाठ कैख आफन दादु भैयनके लाग खिरा, अम्रुट, स्याउ, फलफुल छुट्ट टेपरीम काहार्ख ढर्ठ ओ फलफूल भोजन कैख पुन महाटाँवाको घर जम्मा हुइठ । महाटावा वा बरघरेक घर राटभर कान्हक गीत गैठ । छोक्रा नाच फे कर्ठ । अष्टिम्की गीत गैनासे पैल्ह चार दिशाका दिउतावन् एवम् देवी दुर्गाह स्मरण कैख मात्र गीतको सुरुवात कर्ना चलन बा ।

 

सम्ह्रौटी:

पूरुब मै सुमीरौ सुरज गोसाइँ
पछिउँ मै सुमिरौ रमझम (निरञ्जन) देवी खरतारे ।।१।।
उत्तरे मै सुमिरौ हरि कविलासे
दक्षिण सुमिरौ शिव जगन्नाथ ।।२।।
आकाश सुमिरौ इन्द्र ओ चन्द्र
पाताल सुमिरौ बासुकी नाग ।।३।।
पहिल मै सुमिरौ गउँकी भुइह्यार
हमारी मेररिया दिउँता करही रक्षा पाल ।।४।।
दिहबु मै सुमिरौ देउ देवारिन
हमरी मेररिया करो रे रक्षा पाल ।।५।।
मेररिया मझिमारे सुमिरौ मै टुही
कण्ठ बैठो मोर गीत देहूँन सिखाइ ।।६।।

 

पूर्वम सूर्य देवता, पश्चिमम रमझम निरञ्जन देवी, उत्तरम पाटन देवी (हरि कविला),दक्षिणम शिव जगन्नाथ, आकाशके चन्द्र ओ इन्द्र पातालके बासुकी नाग दिउता र गाउँक साझा ठन्वा भुइहयार(मन्दिर) आदिको स्मरण कैख किल यि पर्वक कृष्ण लीलम आधरित गीत गाजाइठ । जिहीह अष्टिम्कीक गीत कठ । अष्टिम्कीक दिन जत्रा गीत गैल रठ पाछ गाउँम सामूहिक सख्या नाच करब्याला ओह अख्राठेसे गीत गैना चलन फे बा । अष्टिम्कीक गीत नै सख्या गीत हो । अष्टिम्कीक दिन गैना ढरान (लय) म केल फरक रहठ । अष्टिम्कीक दिन गाइ ब्याला स्वाझ ढरानम गाजाइठ कलसे सख्यामा सखीर कना ठेगो ठप्जाइठ । बाँकी सब गीतके पैढार एक्कमेरिक रहठ ।

 

अष्टिम्की गीतको कुछ पैढारः

पहिल त सिरीजित गैल जलथल ढरती
सिरीजित त गैल कैल कुश रे दाप ।।१।।
दुसर त सिरजल अन्न कही पात
सिरीजित गैल अन्न कही विरोग ।।३।।
तिसर त सिरजल अन्न कही डार
सिरिजित गैल अन्न कही फल ।।४।।
चौठा सिरिजित गैल अन्न कही फूल
सबहु देउता हो मिली लेउ फुलक वास ।।५।।
सिरिजित गैल कारी मनखवा
कारी मनखवा कल मै बरी बाटुँ ।।६।।
कारी मनखवा कहल मै बरी बाटुँ
दिउता जे कहल मै बरी बाटु ।।७।।
कारी मनखवा कहल मै बरी बाटुँ
सिरिजित गैल बिरछिक रुखवा ।।८।।

 

यी संसारम सबसे पैल्ह जल ओ थलके उत्पत्ति हुइलक हो । वाकर पाछ क्रमश कुश, फल, अन्न, दिउता, मानव, रुख, विरुवा, बारु कन्हैया आदिके उत्पत्ति हुइलक हो कना बात गीतम रहल बा । ढरटिम रहल अनाज, फुलाक बास लिह आग्रह कैगिल बा । राट्ख महाटावाके घरम जग्राम कैख बिहान्ख सबजन आघक दिन अष्टिम्की टिकलक महाटावक घर पुनः पूजापाठ कैख ओेठेसे फूला, निम्वा वा कागतीके चोटि, आछत, टथ्याम उठाख दियासहित लग्घक खोल्ह्वा अस्राए जैठ । ब्रतालु महिला दिदीबाबु हुक्र विशेष सजधजके साथ सजल बठिनेन्के लस्कर खुब सुहावन ओ मनमोहक दृश्य देख्जाइठ । पूजापाठ करल फूलालगायतके सामग्री खोल्ह्वाम अस्राख ब्रतालु महिलाहुक्र लहाख घर फिर्ता हुइठ । यहर घरम एक ठाउँम लिपपोट कैख फलाहारके लाग पवैके साग, उरुडके गुडा, मच्छी आदि परिकारसहितके खाना तयार बनाजाइठ । ब्रतालु दिदीबाबु खोल्ह्वासे लहाख आख छुट्ट निपल ठाउँम अग्यारीम सब टिनाटावन चह्राख , धुप ओ पानीले परस्ख । निंढल टिनाटावन ओ भात छुट्ट टेपरीम छुट्यैठ जिहीह अग्रसान कैजाइठ । असिख छुट्याइल अग्रसान आफन दादु भैयन डिह जिना चलन बा । दुर दुर रहल दादु भैयन् फे आपन दिदीबाबुन्के अग्रासनके अस्राम बैठल रठ । अग्रासन काहार्ख ब्रतालु दिदी बहिन्यो खाना खैठ । ऊ दिन घरपरिवार सबजन ओह ब्रतालुनके लाग पकाइल खाना खैना कर्ठ । दिन्क आपन दादु भैयन ढकियाम काह्रल अग्रासन पुगाए जैठ ।

थारु प्रकृतिपूजक जाति हुइट । थारु समुदायम आपनठे ज्या बा ओह चाजक उपयोग कर्ना कर्ठ । जीवनयापनके क्रममा ज्या ज्या प्रयोग ओ उपयोग हुइट ऊ सब चाजह सम्मान कैगिल चित्रके पूजा हो अष्टिम्की । खास कैक यि पर्वके मूल नायक कान्हा (कृष्ण) हुइट । कान्हालगायत अष्टिम्कीम ढेर प्रकृतिके पूजापाठ कर्ना चलन बा । जस्त कि (सूर्य) दिन, चन्द्र (जोन्ह्या), पाँच पाण्डव (पाण्डो), दु्रपति, डोली, कजरिक बनुवा, मञ्जोर, ऊँट, हात्ती लाउ, बाँसुरी बजाइल कान्हा, कुकुर (कुक्रा), रावण (रौना), साप (सर्प), राम ओ सीताके अभिभावक, घोडा (घो¥वा), मुघा,) माछा, (रैनी मछरिया), रुख, बाँदर, बाघ (बग्घ्वा), पुरैन पाता (कमल फूलके प्रतिक) असिक विभिन्न प्रकृतिह पूजापाठ कैजिना यी पर्व बारे विभिन्न मिथक रहल बा । अष्टिम्की चित्र खास कैख मूल खाकाके ३ ठो बोर्डरमा चित्र अङ्िकत बनाजाइठ ।

कृष्ण कान्हाके चित्र सबसे उप्रक भागम रहठ ओ चित्रके सबसे तरक रुख्वाम फे बस्या (बाँसुरी) सहित चित्रित रहठ । यि पर्वके मूल नायक नै कृष्ण हुइट । कान्हा (कृष्ण) सब जिवजन्तु पशु प्राणीह आफन बाँसुरीले मोहित बनैना कला हुइलक कारण रुख्वक टुप्पाम बैस्ख बजाइल चित्र रहल बा । यी पर्वम कान्हाके विशेष पूजापाठ कैजाइठ । दिन (सूर्य) थारू जाति प्रकृतिके पूजक हुइट । यी चित्र बनाइल भित्ताके बाउँ पाजर अङ्कित रहठ । यी पर्वम जोन्ह्याके फे पूजा कैजाइठ । जोन्ह्याके चित्र बाउँ पाँजर बनाजाइठ । थारू समुदायम पाँच पाण्डव विशेष पूज्य दिउताके रुपम मानजिठ । पाँच पण्डाओ हरेक गाउँक सझ्या ठन्वाम फे विशेष स्थान रठिन् । पाँच पण्डाओन्के चित्र पहिल पंक्तिम बनाख टिकजाइठ । हिकनक हाठ हाठम छाता रठिन् ।

यी पर्वके दोसुर लाइनम कौराओनके चित्र रहठ । पाँच पण्डाओनके तर कौरवके चित्र बनाजाइठ । हिकनक हाठम बन्ढुक या तरवाल बनाइल चित्र फे पाजिठा । यकर अर्थ कौराओ ठनिक उग्र रलह कना किंबदन्ती पाजाइठ । कौनोे कौनो ठाउँम चाहिँ सादा मनैनके किल चित्र बनाइल पाजिठा । कुइ कुइ यी दोसुर लहरम रलक पाँचठो चित्रके बारेम फरक फरक धारणा दिहल पाजाइठ । जस्त कि दुसर लहरम महिलाके चित्र फे पाजाइठ । दोसुर लाइनके चित्र दु्रपतिके हो कना मिथक पाजाइठ । थारू संस्कृतिविद अशोक थारूके अनुसार यी पाँच पण्ठाओनके सझ्या जन्नी दु्रपुतिके हो कठ । पाँच पण्डाओन जन्नी फरक फरक फे रलहिन हुकनक प्रतीक हुइसेकठ कना तर्क कर्ठ । कुइ यी चाहिँ राधाके प्रतीक ओ सोर हजार आठ गोपिनीके प्रतिकके रुपम बनागिल हो कना मिथक बटिन् । असिख यकर बारे अम्हिन् अनुसन्धान कर पर्ना जरुरी देख्जाइठ ।

अचम्मके बात त अष्टिम्की पर्वम बारठो मुन्टा रलक रौनाके चित्र फे बनाजाइठ । यी चित्रम नैटिक्जाइठ । छोट छोट लर्का केल टिक्ठ । खाटिमुरी नाआइस्, बिमार नाहुइस् कैक पुकारा कर्ठ । अति जुगम दानव ओ दिउताके किल कथा पाजाइठ । ऊ ब्याला रावण (रौना) फे शक्तिशाली रलह । थारू चाहिँ दानवके सन्तान हुइट कना मिथक बा । जस्त कि सखिया गीतम
डानु डाडा डानु रि डाडा द रिउना रिउना भलि र !
सखि र डानु रि डाडा डाडा रिउना रे कहिडे ।

कैख दानवह फे सम्झल पाजाइठ । अस्टख अष्टिम्कीको चित्रमा प्राचीन समयम समयके सूचक मानजिना मुर्घा, घरक रक्षक कुक्रा, जङ्गलसे निकट रहना थारु समुदाय कजरिक बन्वा (वन), हात्ती, बाघ, बाँदर, मन्जोरके विभिन्न प्रकृतिके पूजा यि पर्वम कैजाइठ  । थारु समुदायके बनबनेट, रुख्वा बरिख्वा, जिबजन्वारसे घनिष्ठ सम्बन्ध रलहिन् कना बात यि अष्टिम्कीक चित्रले फे स्पष्ट पर्ल बा कि थारु प्रकृतिपूजक हुइट ।

खास कैख मच्छी थारु समुदायम विशेश मान्जाइठ । मच्छीह रैनी मछरियाके नाउले पुज्जाइठ । सबसे पैल्ह यि पृथ्वीक उत्पत्ति हुइ ब्याला जल नै जल रह । यी ढरतीके सृष्टि हुइ बेला सबसे पैल्ह भगवान विष्णु मच्छिक अवतार लेल ओ सृष्टि कर्ल कना बात हिन्दु धर्म ग्रन्थम फे पाजाइठ । ओहमार थारु आफन हेरक शुभ कार्य डस्या, डेवारी, अष्टिम्कीलगायत हरेक चाडपर्वम पूजापाठम समेत मच्छिक प्रसाद स्वरुप टिनाटावनम अनिवार्य मान्जाइठ । ओसहख कान्हा (कृष्ण) के बाबा इसरु (बासुदेव) खेतीपातिक लाग बन्वाम हरजुवा आदि वाह्र (काट) जाइब्याला लड्या टर्क ब्यालाम फेन मच्छीम चिहुर्ख टरकठ कना अष्टिम्कीक गीतम किंवदन्ती बा । अष्टिम्की पर्वके फलाहार कर्लक दिन मच्छी टिना अनिवार्य रहठ ।
असहख डोली, राम भगवानके बाबा दशरथ र सीताके बाबा जनकके सम्धी सम्धीके चित्र, मन्ज¥वा, लाउ, ढेंकी, हर ज्वाटल चित्र आदि विभिन्न चित्रम पूजापाठ कर्ना यी पर्वके विशेषता हो ।

 

अष्टिम्की पर्वको महत्व

हरेक चाडपर्वके आपन मूल्य ओ महत्व ब्वाकल रहठ । अष्टिम्की पर्वके फे विशेष महत्व रहल बा । थारू समुदायके सब महिला दिदीबहिन्या हुक्र सामूहिक ब्रत बैठ्ना हुइलक कारण यि पर्व समाजम एकता कायम कर्ना काम करठ । अष्टिम्कीम दिदीबाबुन्के काह्रल अगा्रसनले दादु भैयन डेना, खुवइना कर्ठ ओहमार दादुभैया ओ दिदीबहिनेन्के बिच प्रगाढ सम्बन्ध बनाइठ । असिक सदा दादु बहिन्याबिच सद्भाव ओ सुमधुर सम्बन्ध कायम कर्ल बा । प्राकृतिक रुपम विभिन्न जिवजन्तुन्के पूजापाठ कर्ना यि पर्वम प्रकृतिसे निकट सम्बन्ध रहल बुझाइट । प्राचीन कालसे थारु प्रकृतिसे जोरगिल रलह कना पुष्टि फे करठ । संस्कृति कलक बलगर कडी हो । यि पर्व गाउँघरके सब दाजुभाइन जोर्ना काम फे कर्ल बा । अष्टिम्कीके गीतम यी ब्रम्हाण्डके सृष्टि हुइल ओठेसे सबसे पैल्ह का का चिचके सिर्जना हुइल कना आख्यानले ऊ सिर्जित प्रकृतिके पूजा हुइना हुइलक ओहर्से थारू प्रकृति पूजक जातिके रुपम चिनारी देहठ । गाउँभरिक महिला, बठिन्या, छोट छोट लर्का लौव लौव लुगाम सजधजके साथ प्रत्येकके हाठ हाठम दिया सहितके टथ्या सन्झेक दृष्य ज्योर्तिमय बनल रहठ । असिन चहलपहलले गाउँम थप रौनकताले चम्पन बन पुगठ । निराहार ब्रत बैस्ख आपन मनोकाङ्क्षा पूरा हुइना जनविश्वास रहल हुइलक कारण भक्तिपूर्वक मनाजिना यि पर्वले प्रकृति ओ भगवानप्रति आस्था जगैल बा ।

 

निष्कर्षः

संस्कृति कलक मनैनके चिनारी, पहिचान हुइलक ओहर्से हरेक चाडपर्वके आपन मूल्य मान्यता रहठ । अष्टिम्की पर्वके लोककलात्मक चित्रले थारुने प्रकृतिसे जोरगिल सम्बन्धह चित्रण करल पाजाइठ । थारु जातिके उत्पत्ति, सभ्यताके विकासह समेत चित्रण कर्ना यि पर्वके चित्रले थारु एकठो भिन्न संस्कृति रलक जाति हुइट कना प्रमाणित कर्ल बा । थारू समुदायम विधिवत रुपम महिला दिदी बहिनेन् केल निराहार ब्रत बैस्ख मनैना यी पर्व विगतम हमार पुर्खा जुन तौरतरिकाले मनैल ओहअनुसार मनाइ पर्ना जरुरी बा । आजकाल समय परिवर्तनसँग गाउँघरम आपसि सरसल्लाह नैकर्ना, आपन व्यक्तिगत तौरतरिकासे मनैना प्रवृत्ति फे बह्रल बा । सामान्य औपचारिक रुपम सिमित हुइटी गिलक पाजाइठ । गाउँभरिक महिला एक्क ठाउँम जम्मा होखन मनाजिना यि पर्वम आजकाल अक्कहले आफन क्वाठम कृष्णके फोटु बजारसे लान्खन पूजापाठ कर्ना प्रवृत्ति बह्रलक कारण सामामाजिकताम कमि महशुस कर सेक्जाइठ । कोइ धनीमानी व्यक्तिहुकनक तडकभडकले समाजम असर पुगाइल देख्जाइठ । ओहमार परम्परागत मौलिकपनह संरक्षण कर्टि आत्मसात कर पर्ना आझुक आवश्यकता हो । हाल काठमाडौ लगायत विभिन्न बरा बरा सहरम फेन एकजुट होख थारु चाडपर्व मनैना जुन संस्कारके विकास हुइल बा । यिहीह सकारात्मक रुपम लिह सेक्जाइठ । दाजुभाइ, दिदीबाबुहुक्र मिलजुल्क सामूहिक रुपम आपन संस्कृति मन्ना, यकर बारेम बुझैना, बुझ्ना कलक पुर्खनके सैदानप्रतिके सम्मान फे हो ।

-मान बहादुर चौधरी ‘पन्ना’

प्रकाशित मितिः   १२ भाद्र २०८१, बुधबार ०५:०४